Köp inte grisen i säcken | SD Västerbotten

Köp inte grisen i säcken

Gruppledarna för de 7 partierna (alla utom Sverigedemokraterna!) har enats om vad som ska stå på röstsedlarna när Västerbotten håller folkomröstning om inlandsvården. Närvarande vid mötet var även representanter från Folkinitiativet, som samlat in namnunderskrifter för folkomröstningen. När Folkinitiativet behandlades i landstingsfullmäktige den 19 februari ville den politiska majoriteten ha en formulering där ja-alternativet innebar att beslutet om Åsele och Dorotea står fast. Oppositionen ville ha samma fråga som Folkinitiativet och återremitterade ärendet. Gruppledarna enades också om att folkomröstningen hållas i september. Här är folkomröstningsfrågan som gruppledarna enats om:

Som en del i att nå balans i ekonomin beslutade Västerbottens läns landsting 2011 att minska antalet vårdplatser i Dorotea och att ersätta den stationerade ambulansen i Åsele med en akutbil. Vill du ge Västerbottens läns landsting i uppdrag att utforma ett åtgärdspaket för hela länet som innebär att Dorotea får vårdplatser och läkarjourkedja som 2011 och att Åsele får en stationerad ambulans?

Självklart bör  man rösta ja på förslaget annars röstar man emot att Åsele får tillbaka sin ambulans och Dorotea sina vårdplatser. Vad menas med ”åtgärdspaket för hela länet” förklaras dock inte. Så röstar man ja på förslaget då hjälper  man visst Åsele och Dorotea. Samtidigt blir  man i blindo ansvarig för politikernas åtgärdspaket som kan innebära absolut vad som helst: kanske nedläggning av Lycksele lasarett, avveckling av helikoptertjänsten, nedläggning av ambulans i Vilhelmina och sjukstuga i Sorsele eller ambulans i Dorotea – i förslaget  lovade man ju att ge tillbaka vårdplatser men samtidigt sade man aldrig att ambulansen i Dorotea blir kvar!
Deras omröstningsförslag är ett till försök att idiotförklara folket, att missbruka väljarnas förtroende,  att smita från ansvaret och att manipulera opinionen. I samma veva bevisar det en gång till att det inte egentligen finns någon som helst skillnad i de sju partiernas politik och deras syn på folket som en obegåvad massa.

Vi Sverigedemokrater uppmanar Er alla att inte nappa på politikernas metkrok och kräva förslagsomformulering! Ambulans i Åsele och vårdplatser i Dorotea har inget gemensamt med något mystisk åtgärdspaket som politikerna försöker att pracka på oss.

Låt Er inte luras och köp inte grisen i säcken!