Försvarsmakten portas från Gammlia! | SD Västerbotten

Försvarsmakten portas från Gammlia!

Försvarsmakten portas från Gammlia

Beslutet som kom tidigare i veckan har rört upp många känslor och reaktioner i sociala medier och ledarsidor landet runt. Även från Försvarsmakten har man varit skeptiska till portningen. Vi i SD Västerbotten har även vi haft stora reaktioner och här nedan ger vi en sammanfattning.11128333_1077365008947774_5269529680698473267_n

Man har i Umeå alltså valt att porta Försvarsmakten från det traditionella firandet på nationaldagen. Firandet som sker på Gammliaområdet genom ett samarbetsarrangemang mellan Umeå kommun och Västerbottens museum. Orsaken är enligt programansvarig att arrangemanget har en mångkulturell prägel i år och att detta skulle innebära ett problem att ha Försvarsmakten på plats. Att detta är ett uttryck för infantil dumhet är något som inte kan påpekas för lite.

Försvarsmakten är bland det finaste och viktigaste vi har i Sverige. Som huvuduppgift har dom förstås att försvara våra gränser från eventuella hot mot det svenska demokratiska samhället. Utöver det har dom gjort ett fantastiskt jobb med fredsbevarande insatser, inte minst i Afghanistan. Skulle oturen vara framme, en naturkatastrof kan tänkas, då är det dessa hjältar som vi kommer förlita oss på.nationaldag-jpg

Med detta som bakgrund så blir ju tanken att porta denna statliga organisation fullständigt absurd.
Att stigmatisera Försvarsmakten till fördel för några snedvridna politiskt korrekta ideèr fungerar inte. Om det skulle finnas en kontaktyta mellan vissa nya medborgare så är det av yttersta vikt, att
Försvarsmakten får vara med på sociala tillställningar och interagera med dessa människor. Försvarsmakten är till för oss medborgare, nya som befintliga. Gör om gör rätt.